Sunday, September 9, 2012

Tali pusat terbelit dan menjadi kerinting apabila dijemur di bawah sinaran mentari

Hallorr.. uoll ada tak gambar kegemaran semasa kecik? Bukan gambar artis pujaan mahupun gambar pasport guru tadika kamu yang ditampal di carta organisasi yerk, tapi gambaq hampa senirik lahh. Aku ada la sekeping dua gambaq peberet masa zaman aku comel-comel gittew.


Ihik comelnyee nampak gangsta sangat kaki kat sebelah dalam lemari. Almari tu sampai sekarang dok ada lagi menghiasi rumah aku. Dulu masa sekolah rendah rajin jugak lew aku pi curik kapur tulis masa nak keluar kelas lepas tu bawak balik rumah pi conteng2 kat dalam pintu lemari tu. Konon blackboard lah tueww. Lepas tu bila kapur habis aku conteng guna bedak batu empat segi yg kotak dia ada gambaq nyonya cun tuh.



Ni pon peberet gak sebab kegedikan aku serta pusat aku kelihatan amat menonjol dalam gambaq ni. Dulu aku suka berangan nak jadi penari masa kecik harhar ataupun penyanyi dan pelakon. Tapi apakan daya takdak bakat kerana bakat aku lebih cenderung ke arah memberi kucing makan dan minum.



Ni pon aku suke gak gambarnya walaupun posing ntah pape macam orang sedang mengeluarkan tahi. Aku pon taktau tempat ni nama apa. Tapi seingat aku lah khenn pak aku suka dok bawak aku ngan kakak aku time hujung minggu pi sini. Rasanya dataran ni kat JB kot heuheuuuu.. Cuba uolls tengok kasut aku yang kaler oren tuh yang ada bunga besaq2 tuu. Kalu tak nampak sila la kelik gambaq itu agar kamu tidak perlu susah payah mencari kanta pembesar. Tuuu kasut tuuuu jenuh aku hentak kaki pastu duduk cangkuk kat tengah soping mall macam batu sebab nak kasut ittew. Harhar taklah chantek mana punzz kaler oren pulak tu. Lagi satu kalau aku tinguk gambaq ni, mesti teringat hari pertama aku masuk tadika sebab aku pakai baju ngan seluaq tu lah masa first day. Pala tau pi sekolah pakai baju nampak pusat. Hewhew.



Gambaq ni pulak aku tak tau pun dia wujud. Ni pun aku curik dari rumah nenek aku huahahahahah. Aku tak ingat pape pasal gambaq ni, tak wujud pun situasi ni dalam memori aku. Tempat ni kalau tinguk macam kat RnR je kan??





Tapi dalam banyak-banyak gambaq, yang ni lah palingggg aku suka! Ni dekat Pantai Lido huhu tempat kegemaran masa kecik. Dulu aku takut dengan pantai sebab air dia kan berombak gitu satgi air ke depan, satgi air kebelakang kahkah. So aku duduk tepi-tepi je lah sambil berangan nama aku ARIEL. Yaaarrr betul, yang Little Mermaid tu lah. Mampu ko berangan jadik ikan duyung tapi takut air??

Asal tengok gambaq ni je mesti terpegun dengan rumah yang bumbung muncung semacam kat background tu. Selama ni aku dok fikir lah sapa la tuan rumah ni. Dalam otak aku pikir tu mesti rumah Dato' Datin hihi lepastu fikir depa mesti ada anak lelaki kacak dan sebaya. Dah la nampak chantek, menghadap laut pulak tu kannn. Gigih jugak la aku selak-selak majalah Wanita mak aku yang lama2 kot lah kan rumah ni pernah masuk dalam majalah ittew. Tapi tak pernah jumpa la pulak.

Sampai la beberapa hari yang lepas, masa aku tengah gugel gugel pasal hotel berhantu lepas tu terjumpa gambar ini;


Terkujat mak noks! Aku kenal sangat la dengan bumbung tuh. Laju2 aku pi punggah laci carik gambaq aku yang ada nampak rumah ni. Ayoyooo sekali sama daaa... Nama dia Villa Nabila, orang kata berhantu. Malas lah aku nak cerita kat sini rumah tu ada hantu pesen apa, nak tau gugel lah. Tapi kisah dia lebih kurang je macam kisah rumah berhantu yg lain lulzz. Tapi rumah ni sekarang betul2 usang leww ntah-ntah dah jadik sarang penagih kot. Ada jugak yang berani pi melawat rumah ni hewhew~


Lepastu aku pi la lari ke dapur nak tanya mak aku pasal rumah ni. Emak aku yang tengah goreng ikan pekasam tetiba meremang bulu romanya bila aku tanya. Then Mak aku cerita lah masa zaman beliau muda remaja dalam tahun 1984 gitu dia dan rakan2 lepak la kat tepi laut tu lepas habis tuisyen. Masa tu dah petang, tiba-tiba ada pakcik datang kat depa ajak teman pegi rumah tu kejap sebab dia tertinggal barang. 


Aku pun taktau pasaipa mak aku dan rakan2 nya berani gila pi ikut pakcik tu khennnn.. Manalah tau dia ada niat tak baik ke apa. Tapi Alhamdulillah pakcik tu takde nak ambil kesempatan ke apa suma. Pakcik tu kontraktor, masa tu rumah tu under renovation. Mak aku dan rakan2 ikut pakcik terbabit masuk dalam rumah tu depa tunggu kat ruang tamu, pakcik tu pi amik barang dia kat tingkat atas.


Mak aku kata dinding rumah tu dulu penuh cermin. Ntah camne aku pun taktau, maybe yang macam kat pusat aerobik tu kot haha. Pastu ade bar counter, barang2 yang lain kaler hitam putih. Mungkin sebab tu kot mak aku panggil rumah tu 'Rumah Hitam Putih' lalala. Nak tanya lebih2 mak aku bukan ingat punzzz.. Bila masuk tu, rasa macam ade yang pandang hikhik. Tetiba pakcik yang dekat tingkat atas tu jerit suruh lari dan dia suruh pegi dulu. Aiyoyoh. Apa lagi mak aku dan rakan2 pun cabut lari lah. Dah la nak keluar dari gate tu tak berapa nak dekat. Ok itulah kisahnyer. Kira dari dulu zaman mak aku dah ada dengar2 orang cerita pasal rumah tu. Tapi taktau lah masa mak aku masuk rumah tu owner dia orang baru ke bapak Nabila hikhik pape jelah buat sakit otak aku je pikir. Kuikuikui kbye.





Wednesday, September 5, 2012

cool stuff & hot stuff - review alat kosmetik luar negara


Assalamualaikum yuholl!!

Setelah kian lama menyepi, harini cik Ramlah Melaramz baru nak start berblog balik! huuhii huuhiii.. Baiklah harini aku nak memperkenalkan 2 ketui benda yang menjadi kegilaan ahli kelorga aku. 

Semenjak benda ni wujud kat rumah aku, aku rasa semua orang dok obses sampai tidoq pun masing-masing bawak letak tepi bantal. Apakah ia? Sudah tentu bukan telipon bimbit tidak berbutang mahupun penyepit pelentik bulu mata. Kalau nak tahu apakah perkara terbabit, silalah baca entri ini selanjutnyeeerr! *nada pengacara RTM*


COOL STUFF (perkara sejuk)


Hoohooo memperkenalkan barisan bedak dalam botol yang bertulisan siam. Kalau hampa nak tau, bedak ni nama dia BHAESAJ. Janganlah kagum dahulu sebab ingat aku pandai baca tulisan siam, tapi kat belah belakang botoi bedak ni ada tulisan rumi sebab tu aku boleh baca hihi.

Ni nak habaq, bedak ni syok la jugak pakai menatang ni sebab dia sejukkk gitu. Dah nama pon cool powder khennn.. Dia ala2 bedak dettol tu lah. Nak2 kalau kulit basah pastu hang pi tepek bedak ni. Tuu dia sejuk kemain. Ni kalau tengah berpeluh sakan tapi takleh pi mandi elok gak pakai. Contoh macam tengah merentas desa. Sambil dok lari tercungap tu boleh la tuang bedak ni dalam baju. Kompom kesejukkannya buat hang lebih bertenaga dan dapat lari sepantas kilat. Haritu aku pi camping pun bawak gak. Hilang rasa belengas bila sapu di ketiak hehe.

Aku pun taktau sejak bila bedak-bedak ni mula bermastautin dalam rumah aku. Botol2 ni bersepah gila dalam rumah, asal jalan sikit tersepak sebijik. Jalan 16cm lagi, tertendang sebijik. Yang aku tau dulu pak aku suka la kirim kat bini sepupu dia bedak ni. Sebabnyaa beliau tu orang Thailand. Asal beliau balik sana je kirim hikhik. Tapi sekarang tak kirim dah sebab dia jual mahal gilaaa padahal acik siam yang meniaga guna kereta sorong tu lagi jauh beza murah. So beli kat orang jual sorong-sorong tu je lah.

Tapi bedak ni buat aku rasa menyampah pun ada jugak kekadang. Sebabnya adik aku ni dah anggap bedak ni bespren dia. Asal nak tidoq ja ada 2 botol bedak dia letak tepi bantal. Menyampah tau. Pastu sebelum tidoq dia pi basahkan badan sekali ngan baju pastu pakai bedak ni pastu bergolek pulak dah atas katil. Dah la tidoq tepi aku eeeeeeyy geramnyaaaaa. Pastukan bedak ni kalau pakai lama2 bau dia macam haring gitu. Masa awal pakai punyalah wangi. Tu yang menyampah tu, rasa nak je tendang adik aku sampai jatuh katil :P

Lagi satu, bedak ni kalau aku pakai kompem kentut kuat gila. Kadang2 bau dia pun dah buat aku terkentut. Tiap malam mesti aku kentut kuat sebab terbau dari adik aku, lepastu bila aku kentut pulak mesti dia macam terjaga dari tidur tapi tak terbangun (apakah ittew?) Kadang-kadang adik aku pun turut kentut sama. Lepas tu kakak aku pulak. Elok lah tu tidoq sebilik pastu bunyi kentut bersahut-sahutan macam ayam berkokok.



HOT STUFF (perkara panas)




Kalau bedak tadi perkara sejuk, yang ni pulak perkara yang betul2 panas. Ini nama dia Balm Sultan tapi dekat penutup dia tulisan jawi tulis Minyak Sultan. Jangan memain ko... ni kerabat je boleh guna kahkah jk. Balm ni pun dari siam juga hihi belilah barangan buatan Thailand.

Dia punya panas boleh buat orang tergedik-gedik berlari ke freezer untuk mendapatkan ais lalu meletakkan ais terbabit di tempat yang telah disapu balm. Panas gila habaq hang. Tapi syok wooo kalau pakai time betul2 loya/sakit perut/pening langau. Tapi kalau ada buasir jangan guna ni pulak kang tak pasal2 usus meletop. Bau dia pun kuat gituh dan mampu membuatkan seseorang itu terkeluar kepulan angin dari saluran najisnya. Macam minyak cap kapak, bau balm ni pun boleh buat orang ketagih heheee.

Ni kalau time raya popukar jugak lah balm ni dalam kalangan sedara-mara. Dalam ramai2 tu adalah yang sakit perut la, salah urat la, tercekik tulang la. Kasik je balm ni terus senyap lepastu kembali bersuara sebab nak tanya beli balm ni kat mana hikhik. Ni kat rumah opah aku ada jugak siam dok menjual balm ni tapi mak datokk harga nak dekat 20 hingget!! Gila ka apa. Kat sini murah je okayy tak sampai 10 ringgit pun.

Balm ni pun ada berpuluh botol kat rumah aku sebab asal beli bedak Bhaesaj tadi, mesti beli balm ni jugak. HAHAHA pakej kutzzz.. Oh ye ada lagi satu produk siam kat rumah aku, bedak apa tah gambaq kuda cap Tiara. Tapi bedak tu pemili aku tak guna sangat lalala~